Ziekenzalving

 

 

 

 

Home 
   JV Inleidingen 
Foto's 
Links 
Mail me 

 

Ziekenzalving

 

Lezen:         Markus: 16: 9-20

             Jakobus: 5: 13-20

Zingen:        Psalm: 63:3

 

 

Moet je sceptisch zijn over genezingswonderen en genezing op het gebed (en ziekenzalving) Is het geloofwaardig en betrouwbaar

Een ding is zeker wij zijn het in ieder geval niet gewend!

We willen in deze inleiding kort iets vertellen over ziekenzalving. Om er vervolgens met z’n allen over na hopen te denken. Schaam je niet om wat te zeggen, iedereen is vrij om te zeggen wat hij denkt en niets is gek!

Ziekenzalving en gebedsgenezing zijn twee woorden die vaak als twee dezelfde dingen worden gezien. Het enige verschil is dat bij ziekenzalving er ook nog een zalving plaats vindt, voorafgaand aan het gebed. Terwijl het bij gebedsgenezing alleen om het gebed gaat.

Directe genezing op het gebed. Kerken en kerkmensen in het westen zijn de feeling voor wonderen en genezingen grotendeels kwijt geraakt. Wonderen en genezingen zijn iets voor zweverige groepen. De laatste tijd hoor je toch steeds meer over genezingsdiensten. Moeten we ons daar verre van houden of juist in verdiepen, de Bijbel spreekt toch ook over genezing?

 

Vooraf aan ziekenzalving

Verwachten we het nog van God?

Als je ziek bent, dan ga je toch zeker naar de dokter!?

Als je chronische darmklachten hebt, leg je die voor aan de Heere met de bede of Hij je ervan wil genezen? Of ga je eerst zelf wat dokteren en het ene middeltje na het andere uitproberen?

Waar vertrouw je op, van wie verwacht je genezing?

Voordat ziekzalving toegepast wordt, wordt er eerst stil gestaan (door de oudsten) bij de punten: zonden belijden en gebed.

 

Zonden belijden & Gebed

Hebben we onze zonden al beleden aan de Heere (en onze naaste)? Zijn er nog zonden die we niet hebben beleden, ook van vroeger? Zonden die genezing in de weg kunnen staan? En hoe staat het er met ons gebedsleven voor? Vragen we aan de Heere om genezen te worden of vertrouwen we alleen op de medicijnen, als die er zijn? En waarom willen we genezen worden, om vervolgens weer verder te gaan in ons zondige leven? Of zijn we bereid om God te dienen als we door Hem mogen genezen?

 

1. Man belijd zonde

 

Jacobus: 5: 14

Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in de Naam des Heeren.

 

De zieke

Allereerst kun je zeggen dat de zieke een gelovige is, iemand die bij de gemeente hoort.

Het gaat vooral om geestelijk ziek zijn. (Verderop gaat het immers over zonden en vergeving en elkaar de zonden belijden). Maar het hoeft niet alleen om geestelijk ziek zijn te gaan (Griekse woord: ‘zonder kracht’ werd gebruikt bij lichamelijk ziek zijn).

Er kan dus sprake zijn van zowel een geestelijke als lichamelijke ziekte.

 

Gebed

Het gebed is een machtig ‘wapen’ dat God ons heeft gegeven! Het is niet  voor niets opgenomen bij de geestelijke wapenrusting (Efeze 6:17)

Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.

Als in Jakobus 5:15 staat: “En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heer zal hem oprichten,…”. Wordt met het gebed des geloofs niet het gebed van de ‘zieke’ gelovige bedoeld, maar dat van de oudsten!

De vraag die je kunt stellen, is of de gelovige mag twijfelen?

Er kan niet direct een verwijt zijn aan gebrek in het geloof bij de zieke als er geen genezing optreedt! Maar ongeloof kan wel een obstakel vormen. We willen hier verder niet te veel over zeggen, want hier zou een avond op zich over kunnen gaan.

Gelijkenis van de storm op het meer van Galilea.

Matheus 14:30

Kleingelovige, waarom hebt gij getwijfeld?

3 Punten van het gebed zijn:

-        Het gebed richt zich op de belovende God, dus het is nodig dat je God kent en weet wat Hij belooft.

-        De intentie van je hart. Waarom bidt je? Wat wil je ermee bereiken? (Zijn eer of slechts je eigen genoegens?)

-        Het is niet een volmaakt gebed, maar een waarin we ons oprechte en diepste vertrouwen aan de Heere toevertrouwen, opdat Hij zijn werk zal doen.

 

2. Schipper en kind

 

Voorbede

Jakobus 5: 16

Belijdt elkaar de misdaden, en bidt voor elkaar, opdat gij gezond wordt. Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.

 

bidt voor elkaar, opdat u genezing ontvangt.

Er moet ook voorbede zijn in de gemeente. Als het gebed van één rechtvaardige veel vermag, wat het gebed van veel rechtvaardigen dan?!

Daarnaast kan het zo zijn dat als de gemeente te negatief staat tegenover de ziekenzalving of te weinig geloof heeft, dat het een opstakel kan zijn.

De plaats waar het plaats vindt, moet wel een plaats zijn waar een: ‘sfeer van geloof’ aanwezig is.

 

Marcus 6:5

‘En Hij kon aldaar geen enkele kracht doen; behalve dat Hij enkele zieken de handen oplegde en hen genas. En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof.’

 

God is dus nog steeds bij machte om dan te genezen, maar het kan wel een opstakel betekenen.

Er moet gebeden worden naar Gods wil! Bidt, alles wat u wilt en het zal gebeuren, indien onze wil met die Hem overeenstemt. (Joh. 15:7)

Maar het betekend echter niet dat we een keer moeten bidden en dan maar moten afwachten! Bidden naar Zijn wil (zoals Hij het wil), niet om Zijn wil (wat zijn Uw plannen?) en het laten rusten!

God kent immers alle zaken al! Daarnaast spreek de Bijbel dus over: Naar zijn wil, niet om Zijn wil. Maar we moeten niet dwingend spreken/bidden!

Niet alleen de wil van de Heer, maar ook het krachtig gebed van een rechtvaardige, vermag veel. De Heere houdt van te genezen op het gebed (marcus 10:51). Ook al handelt hij niet altijd zoals wij het willen (anders) (Js 65:24). Ons indringend smeken kan Zijn wil veranderen. Ook als het om zieken gaat, Hij laat zich verbidden.

 

Matheus 9:29

Laat het gebeuren volgens uw geloof.

 

Matheus 15:21-28

De Kananese vrouw moest lang aanhouden voordat zij de genezing voor haar dochter ontving.

Maar toen zei Jezus dan ook: ‘ O vrouw, groot is uw geloof; moge u gebeuren zoals u wilt ’.

 

Jakobus: 5:14

 

Bidden over hem;

Hier wordt bedoeld dat een of alle oudsten de handen op de zieke leggen.

Dit gebeurd om de volgende redenen:

-         Het past bij de zegen (Hebr. 6:1-2) !

-         Door handoplegging wordt de Heilige Geest overgedragen (Hand. 6:6) !

-         De Heere Jezus geneest vaak door hand oplegging, de gelovige mag ook op deze manier het evangelie verkondigen (Markus 16:18) !

 

Zalven met olie, waarom…?

-         Ten eerste: priesters en koningen werden ook heiligend gezalfd en daarmee toegewijd aan de Heere.

-         Ten tweede symboliseert het de werking en kracht van de Heilige Geest.

-         Ten slotte heeft olie in de bijbel een verzorgende en medicinale werking.

 

Kortom:

Iemand is ernstig ziek. In geloof dat God regeert en dat iedereen van Hem afhankelijk is, vraagt hij / zij of de ouderlingen van de gemeente langs willen komen. Die ouderlingen hebben er met elkaar over gesproken en zijn ertoe bereid, niet als mensen die wel even zullen genezen, maar als dienstknechten van de Levende God. Als zij bij de zieke komen zullen zij met hem / haar spreken over het ziek zijn in relatie tot het geloof in de Here God. Verder moet er ruimte worden geboden voor een eventuele schuldbelijdenis. Daarna zullen de ouderlingen eenparig voor de zieke bidden in het vaste geloof en vertrouwen dat God ook kan genezen. Daarna leggen ze gezamenlijk of een van hen de handen op het hoofd van de zieke. Na afloop van het  gebed strijkt een broeder wat olie op het voorhoofd van de zieke. Daarmee is het bezoek tot een einde gekomen en wordt de genezing in handen gegeven van Hem die ook als enige daadwerkelijk kan genezen: onze grote Heelmeester Jezus Christus.

 

Genezing

Naar ziel, geest en lichaam!

En het gelovig gebed zal de lijder gezond maken en de Here zal hem oprichten…

Dat woordje ‘gezond’ kan je op het verkeerde been zetten. Het kan wel gezond betekenen! Maar dan niet alleen in de zin van: ‘weer helemaal beter worden’. Er zit ook heel duidelijk het aspect van ‘behouden worden’ in.

De ziel gaat voor alles!

Laat het duidelijk zijn dat de ziel het aller belangrijkste is!!! (Dan is de rest eigenlijk bijzaak). En als er dan genezing optreedt, laten we dan ook kijken naar wat Jezus tegen ons zegt: “Zie u bent gezond geworden; zondig niet meer, opdat u niet iets ergers overkomt”. (Joh. 5:14)

Keer U om tot God en geeft Hem alle eer, mag de rest van je leven tot eer van Hem zijn!

 

3. Vrouw in coma

 

Wat als er nu geen genezing plaats vindt? Enkele redenen kunnen zijn:

-        Persoonlijke of gemeenschappelijke zonden in de gemeente, waardoor God Zijn genezende kracht onthoudt (1 Kor 11:30) à Onze zonden belijden!

-         We weten dat in deze zondige en gebroken wereld ziekte en dood blijven heersen.

-         Het gelovig gebed laat God vrij in de wijze waarop Hij geneest. Er kan genezing komen door de dood heen!

Als we een zieke aan Hem opdragen, laten we het dan ook in Zijn hand hoe Hij verder handelt?!

-         Het kan zo zijn dat men niet met de zonde wil breken.

 

Er kan van alles ontbreken en onvoldoende zijn, er zijn genoeg redenen te noemen wanneer of waarom er geen genezing optreedt.

Als er geen zonden meer te belijden zijn (als de oorzaak zonde is) en genezing blijft na verloop van tijd nog steeds uit. Dan geeft de Bijbel ons twee voorbeelden:

  1. Rebekka zei: Indien het aldus gesteld is, waarom overkomt mij dat? Daarop ging zij om de Here te vragen (Gn 25:22). En de Heere antwoordde haar!

Laat iedere gelovige die ernstig ziek is, zo tot God gaan en Hem indringend vragen: ‘Waarom overkomt mij dit?’

 

  1. Saul vroeg de Here, maar de Here antwoordde hem niet, noch door dromen noch, door de Uim noch door de profeten (1 Sam. 28:6 en 1 Sam. 14:37). Maar Saul was een goddeloos iemand.

Van gelovige mensen zie je niet, dat zij geen antwoord krijgen!

4.    leren met ziekte te leven

 

Tenslotte: Het is de Heere die tot ons d.m.v. het Bijbelboek Jakobus tot ons spreekt, als het in geloof uitgevoerd wordt, God is getrouw en zal genezen, naar ziel, geest en lichaam!

Als men dan genezing ontvangt: Wees God dankbaar, verander uw leven indien dat nog niet het geval was, leef tot Zijn eer en laat Hem de eerste plaats in uw leven innemen!!!

God geneest, ook vandaag!!!

Amen.

 

 

Vragen:

 

1.       Als je echt gelooft (ook als een mosterdzaadje) is ziekenzalving dan nog relevant?

2.       Is gebedsgenezing/ziekenzalving nog van deze tijd of alleen voor de 12 apostelen bedoelt?

3.       Als er gebedsgenezing/ziekenzalving plaats vindt en het is ‘bijbelsgetrouw’ maar het wordt op een andere manier uitgevoerd (massale gebedsgenezingavond) dan dat wij gewend zijn, is het dan nog betrouwbaar? 

4.       Is er niet juist in deze tijd meer behoefte aan dergelijke symbolen en rituelen als handoplegging en ziekenzalving? Ze zijn niet onbijbels…

         En dienen ze niet tot verspreiding van het Evangelie?

 

Vraag 5:

Extra INFO: Gebedsgenezers

 

In 1 Joh. 5 gaat het er over dat de Heere ons bidden verhoort…als het naar Zijn wil is.

We kunnen God onze gebeden nooit dwingen of manipuleren!

Daarom kun je jezelf afvragen of de manier waarom menigeen gebedsgenezer hiermee omgaan. ‘Ik beveel je in Jezus Naam: loop!’ – mooi, maar in de eerste plaats lijkt dit niet echt op een gebed, en daarnaast: als dat nou eens niet de wil van God is!? Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, maar niet alles!

Geestelijk groei: (Bidden, Bijbellezen, gemeenschap met christen, toetreden tot een bijbelgetrouwe gemeente.

 

vorige

 


Copyright (c) 2006 My Company. All rights reserved.

webmaster@bertflikweert.nl