Bidden
Home 
   JV Inleidingen 
Foto's 
Links 
Mail me 

Bijbelstudie JV- kamp                                                            5 mei – 7 mei 2005

 

Niet alleen IK, maar ook mijn NAASTE

Deze Bijbelstudie gaat over ons ‘bidden’. En omdat ons thema is: onze naasten, gaat het speciaal over het bidden voor een ander, voor onze naaste.  Alsje bidt, dan doe je dat niet alleen voor jezelf. Vanuit onszelf zouden we wel zo egoïstisch zijn. Maar de bijbel leert ons om ook aan anderen te denken. Bidden voor een andere is een Bijbelse opdracht. Je legt dus niet alleen jouw problemen aan God voor, maar ook de problemen van anderen, van je naaste.       Misschienheb je wel eens beloofd aan iemand, die het misschien erg moeilijk had, dat je voor hem of voor haar zou bidden. Hoe trouw doe je dat………..?

De Bijbel staat vol met voorbeelden van mensen, die voorbede doen voor anderen. Denk maar aan Abraham, wat voor ons denk ik wel bekend is. Abraham bidt voor Lot in Sodom. Mozes bidt voor de Farao. Denk verder maar aan de profeten en de koningen, zoals Samuel, Salomo, Jesaja, Jeremia, Paulus en nog vele anderen. Paulus spoort trouwens de gemeenteleden steeds aan om te bidden voor hun voorgangers of God voor hen de deur van het Woord wil openen.

Zegt Paulus dit eigenlijk ook niet voor ons? Dat we moeten bidden voor de dominee’s die voorgaan in de gemeente.

Wanneer we letten op personen die in de Bijbel bidden, kunnen we het allerbeste letten op het grote voorbeeld, de Heere Jezus Zelf. De Heere Jezus bad voor Petrus, dat zijn geloof niet zou ophouden. Hij bad zelfs aan het kruis voor Zijn vijanden…!! En Hij zegt: “Bidt voor degenen, die u geweld aan doen, en die u vervolgen.”Met andere woorden: bid voor de mensen die je niet mag, voor mensen die je het soms erg moeilijk maken in je leven, bid voor je vijanden.

Als je bidt… doe je ook voorbede voor anderen. Dat is een heel belangrijk punt in het gebedsleven. Ik denk dat het erg bekend is bij jullie, maar achter in je psalmboekje staan een reeks christelijke gebeden. Een mooi voorbeeld op dit gebied is: ‘Het gebed voor alle nood der christenheid’. De inhoud van dit gebed zal gebruikt worden als leidraad voor het opsommen van allerlei zaken, die je in de voorbede moet gedenken.

Na de belijdenis van eigen onwaardigheid en schuld en het beroep dat op de Heere Jezus en Zijn krachtige voorbede gedaan wordt, worden in dit gebed zes verschillende zaken genoemd, die in onze voorbede een plaatsje moeten hebben.

Dit zijn de volgende zes punten:

  1. bid voor de verbreiding van het heilige Evangelie
  2. bid voor de christelijke gemeente in de wereld
  3. bid voor de overheid
  4. bid voor de christenen die in verdrukking leven
  5. bid voor mensen die worden gekastijd en worden aangevochten
  6. bid voor alles wat te maken heeft met gewas en arbeid

 

  • Ik zal ze proberen punt voor punt wat uitleggen.

     

    Als eerste: voorbede doen om de zegen van God over Zijn Woord in deze wereld.

    Bid voor de verkondiging van het Woord, zodat de hele wereld vervuld wordt met de kennis van de Heere Jezus Christus. Dat betekent ook, zoals als eerder is genoemd, gebed voor de dienaars van het Evangelie, voor het werk van zending en evangelisatie. Er zijn zoveel mensen die van niets afweten. Ook in ons eigen land. Vergis je daar niet in. Kijk maar eens rond wanneer je bv. in de metro of bus zit. Als je het lef zou hebben om het aan iedereen te vragen die je daar tegenkomt of ze in God geloven en uberhaupt het Woord kennen, zal je schrikken van de antwoorden die je zou krijgen.

    Bid om nieuwe zendingsarbeiders en evangelisten voor de jonge zendingskerken.

    Bid voor het werk van evangelisatie in Nederland, ons eigen land! Dat de mensen die afgedwaald zijn, tot geloof mogen komen. Dat de valse godsdiensten mogen overwonnen worden door de kracht van het Evangelie.

    Bid voor de zorg in de derde wereld landen.

     

    Het tweede punt: Bid om bewaring van de kerk, de christelijke gemeente

    Bid of er ambtsdragers mogen zijn en gemeenteleden. Dat de kandelaar van het Woord haar licht mag verspreiden. Dat het licht verspreid mag worden door de gelovigen. Bid dat de kerkmensen, die er aan de buitenkant vaak zo netjes uitzien, ook aan de binnenkant verandert mogen worden.

    Vraag om Gods zegen over huisbezoek en catechisatie, de kerkenraad en voor de verenigingen, bijvoorbeeld voor onze JV. Dat de JV tot zegen mag zijn voor de jongeren. Dat er ook nog andere jongeren uit onze gemeente graag willen komen om uit Gods Woord te leren.

    Bid over de Heere Zijn kerk wil bewaren voor dwalingen en of Hij dwalende gemeenteleden en voorgangers weer in het rechte spoor wil leiden

     

    Het derde punt: Gebed voor de nood der christenheid, de overheid

    Bid God om Zijn genade en wijsheid voor ons land, volk en vorstenhuis. Voor de politieke partijen, dat ze beslissingen zullen maken op grond van de Bijbel. Als er wetten besproken worden, die te maken hebben met Gods geboden, denk bijvoorbeeld aan gelijke behandeling, abortus, homofilie.

     

    Het vierde punt: Bid voor de vervolgde kerk

    Bid om verdrukte kerken en vervolgde gemeenteleden, die om hun geloof worden gemarteld of in de gevangenis gezet zijn. Bid of de Heere hun wil troosten met de Heilige Geest. En hen uit de ellende wilt verlossen. En als Gods weg anders is, of Hij ze kracht wil geven om getrouw te zijn tot aan de dood. God heeft zulke gebeden willen verhoren. Denk maar aan de situatie achter het ijzeren gordijn, dat werd afgebroken en aan de vrijheid, die de christenen daar nu hebben!

    In China worden nog Bijbels in beslag genomen en mensen opgepakt. In Vietnam zitten christenen om hun geloof in de gevangenis. Reden genoeg om voor de vervolgde kerk te bidden.

     

    Als vijfde punt: Mensen die ziek zijn of armoede lijden en het moeilijk hebben naar lichaam en geest

    Dit kan heel ruim worden gelezen. Je kunt hier denken aan mensen die op sterven liggen. Of die ernstig ziek zijn. Eenzame mensen, die er zoveel meer zijn dan je eigenlijk denkt. Mensen die kortere of langere tijd geleden rouw hebben gehad. Mensen die gehandicapt zijn. Bid ook voor je vrienden of studiegenoten. Noem degenen voor wie je bidt ook bij de naam. Er is zoveel nood in deze maatschappij. Er zijn zoveel spanningen in vriendschappen, huwelijken en gezinnen. Misschien zit je er wel middenin. Breng het bij de Heere. Vraag om troost en hulp, wijsheid en leiding. Maar ook om de zegen van de kastijding, want de Heere kastijdt een iegelijk zoon, die Hij lief heeft.

     

    Als zesde punt: Bid voor alles wat te maken heeft met gewas en arbeid

    De zegen van God over de landbouw, veeteelt en industrie. Gods bewaring onderweg naar school of ons werk. Denk aan bouwvakkers, onderwijzend personeel en mensen die in de zorg en hulpverlening werken. De zegen van God daarover wil zeggen dat onze welvaart ons niet in de weg staat om in het eeuwige leven in te gaan en aan de andere kant dat gebrek aan dat wat we nodig hebben onszelf niet zal brengen tot stelen en tot vloeken van God.

    Je zal nu wel denken… tjonge dat zijn nogal wat zaken waarvoor ik moet bidden… kan ik dat wel? Ik vergeet toch de helft en nog meer zelfs. Het is teveel om in een keer allemaal in mijn gebed te noemen.

    Onze gebeden zullen ook altijd beperkt blijven. Het geeft misschien wat een ontspannende gedachte voor je, dat je mag weten dat er ook anderen mensen zijn die bidden voor deze zaken. Zij denken misschien wel aan dat gebedspunt, wat jij net vergeet.

    En het is niet zo dat jij de lasten van de hele wereld op je schouders hoeft te nemen!

    Het helpt je misschien om een schema per dag te maken van wat je allemaal in je voorbede wilt gedenken.

    Zeker is in ieder geval, dat je met het doen van voorbede voor anderen ook zelf goed zult zijn. Denk maar aan het stukje wat we gelezen hebben over de Kananese vrouw. Zij kwam met de nood van haar dochtertje bij de Heere Jezus. De Heere Jezus prijst haar grote geloof. Zo mag je in het doen van voorbede ervaren dat je zelf gezegend wordt en anderen tot zegen mag zijn. !

    Een heel persoonlijke vraag, maar hoe staat het met jouw gebedsleven? Ben je ’s avonds voordat je gaat slapen zo moe, dat het bidden er nogal eens bij inschiet?

    Of ben je zo moe voordat je gaat slapen dat je denkt: O jah, laat ik eerst nog even snel bidden.

    Neem tijd voor het gebed. Want er rust een grote zegen op het gebed. God heeft 24 uur per dag tijd voor jou! Is God het dan niet waard om een klein stukje van onze tijd te krijgen? Vind je het moeilijk om te bidden, heb je geen woorden? Vertel dat maar eerlijk tegen God! Hij wil horen op je gebed:

     

    “Bidt en u zal gegevenworden 
    Zoekt en gij zult vinden
    Klopt en u zal wordenopengedaan
    Want een iegelijk die bidtdie ontvangt
    En die klopt
    Dien zal opengedaanworden!”

     

     

    Bijbelteksten

    Kol. 4: 2-6

    2   Houdt sterk aan in het gebed, en waakt in hetzelve met dankzegging;
    3   Biddende meteen ook voor ons, dat God ons de deur des Woords opene, 
    om te spreken de verborgenheid van Christus, om welke ik ook gebonden ben;
    4  Opdat ik dezelve moge openbaren, gelijk ik moet spreken.
    5  Wandelt met wijsheid bij degenen, die buiten zijn, den bekwamen tijd uitkopende.
    6   Uw woord zij te allen tijde in aangenaamheid, met zout besprengd, 
    opdat gij moogt weten, hoe gij een iegelijk moet antwoorden.

     

    1 Tim. 2: 1-8

    1    Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, 
    gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
    2   Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; 
    opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
    3   Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
    4    Welkewil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
    5   Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
    6   Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
    7   Waartoe ik gesteld ben een prediker en apostel (ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet), 
    een leraar der heidenen, in geloof en waarheid.
    8    Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.
     

    2 Tess. 3:1

    1     Voorts, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde, gelijk ook bij u;
    2    En opdat wij mogen verlost worden van de ongeschikte en boze mensen; want het geloof is niet aller.
    3    aar de Heere is getrouw, Die u zal versterken en bewaren van den boze.
    4    En wij vertrouwen van u in den Heere, dat gij, hetgeen wij u bevelen, ook doet, en doen zult.
    5   Doch de Heere richte uw harten tot de liefde van God, en tot de lijdzaamheid van Christus.
    
    
    Spr. 30: 8-9
    8    Ijdelheid en leugentaal doe verre van mij; armoede of rijkdom geef mij niet; 
    voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
    9    Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, 
    verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.
     

    Matth. 15: 21-28

    21   En Jezus van daar gaande, vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon.
    22  En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: 
    Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
    23  Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende,
     baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na.
    24  Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels.
    25  En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!
    26  Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen,
     en den hondekens voor te werpen.
    27  En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes dieer vallen van de tafel van hun heren.
    28  Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. 
    En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.
     

    Vragen:

     

    1. Hoe zou het komen dat wanneer je b.v. voor een man bidt die ernstig ziek is, deze man toch nog overlijd? Of wanneer je bid dat je mag slagen voor een toets of examen, je de toets of het examen toch niet haalt? God belooft toch in de Bijbel: “die bidt die ontvangt”?
    1. Lees het gebed van Nehemia 1: 5-11. Ga na hoe hij belijdenis doet van de zonden, hoe hij pleit op Gods belofte en wat de inhoud is van zijn vraag aan de Heere
    1.   Wat wordt er bedoeld met de volgende zin die in de inleiding staat”  

    ”Zo mag je in het doen van voorbede ervaren dat je zelf gezegend wordt en anderen tot zegen mag zijn.” !

     

    1. Huiswerk:

    Schrijf eens op welke personen in je directe omgeving (gezin, school, werk, kerk, omgeving) je voorbede nodig hebben. Maak hiervan een lijst en ga op een bepaalde dag voor hen in gebed.

    vorige

     


    Copyright (c) 2006 My Company. All rights reserved.

    webmaster@bertflikweert.nl